Już za dwa lata na mazowieckie tory wyjadą pierwsze pociągi, które wyprodukuje firma Stadler. Koleje Mazowieckie dzięki unijnemu wsparciu kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT3.
Inwestycja pochłonie ponad 669 mln zł, z czego 162 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Na tę kwotę składają się: zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy i szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów.
Podpisana umowa jest trzecią z czterech umów wykonawczych przewidzianych w kontrakcie zawartym w ubiegłym roku. Do Kolei Mazowieckich trafi łącznie 39 pociągów. Oprócz tego, w ramach odrębnej umowy ze Stadlerem, zostanie dostarczonych jeszcze 25 identycznych pojazdów.
– W marcu podpisaliśmy umowę na 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY, które wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec. A dziś została podpisana kolejna umowa ze Stadlerem na zakup 14 pociągów dofinansowanych przez Unię Europejską – podkreśla marszałek Adam Struzik.

Pięcioczłonowe pojazdy pomieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h. Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie, czyli m.in. do: Siedlec, Łowicza, Skierniewic, Radomia czy Działdowa.
Pociągi wyprodukowane przez Stadlera będą bezpieczne, nowoczesne i ekologiczne. – Wyróżniają się zastosowaniem nowoczesnych technologii, co wpływa na mniejsze zużycie energii, a to z kolei przekłada się na niższe koszty eksploatacji – podkreśla Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Pociągi będą wyposażone m.in. w defibrylatory, klimatyzację, komfortowe fotele, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć WI-FI, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, nowoczesne toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów.
Bez poznania tematu taki tytuł. Czy autor sprawdził kiedy na mazowieckich torach pojawiły się pierwsze pociągi Stadlera. Te są po prostu kolejnymi od wielu lat które jeżdżą na tych trasach.