Takich punktów miało powstać na Mazowszu co najmniej sześć, w tym jeden w Siedlcach. Zgodnie z najnowszą koncepcją usługi informacyjne i doradcze prowadzone będą w Warszawie.
– Nasze zadania w tej kwestii nie zmieniają się – nadal będziemy integrować społecznie, zapewniać informację niezbędną do tego, by obcokrajowcy mogli się odnaleźć w polskich realiach. Wciąż w planach jest edukacja i informacja międzykulturowa dla kadr pomocy społecznej czy pracowników oświaty. Zmienia się nieco sposób działania – wyjaśnia dyrektor Mazowieckiego Centrum Pomocy Społecznej Aleksander Kornatowski.
Zamiast otwierania punktów w byłych miastach wojewódzkich, projekt skupi się na jednym biurze w Warszawie oraz działaniach zdalnych, takich jak infolinia obejmująca całe województwo. Dzięki temu modelowi będzie można dotrzeć do szerokiego kręgu cudzoziemców w sposób bardziej elastyczny i bezpieczny, unikając dodatkowych napięć społecznych.
W ramach działań prowadzone będą również kursy języka polskiego na poziomie A1/A2 oraz B1/B2, a także kursy języka polskiego branżowego. Organizacje pozarządowe – jako partnerzy projektu – będą m.in. prowadzić kursy adaptacyjno-orientacyjne, które przybliżą obcokrajowcom historię Polski i nasze tradycje oraz zwyczaje.
Zmiany w projekcie wynikają z trudności, które pojawiły się po rosnącym oporze społecznym i politycznym w miastach województwa mazowieckiego, w których było zaplanowane otwarcie CIC – w Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce, Płocku czy Ciechanowie. Intensywne protesty grup i organizacji społecznych sprawiły, że wzrosło negatywne nastawienie wobec cudzoziemców, szczególnie osób z Bliskiego Wschodu i Ukrainy.